Ung Vänster Jönköpings län

söndag, mars 2

Mikael Ekvalls tal i Vetlanda

På manifestationen i torsdags om den utvisningshotade familjen, höll Mikael Ekvall, ordförande Ung Vänster Jönköpings län, tal. Detta tal lyder enligt följande:

"Vänner och medmänniskor!

Vi har återigen samlats för att protestera mot det inhumana beslutet att avvisa familjen Al-hindi som levt i Vetlanda, Sverige, i fem år. Jag behöver inte gå in på närmare detaljer kring det här fallet, de flesta utav er som är här idag känner redan till det mesta.

Men, jag vill här starkt ifrågasätta den asylpolitik som Sverige just nu använder sig utav. När Migrationsverket i sitt utlåtande skriver att: "det inte kan anses som skadligt för dottern att tvingas flytta till Syrien därför att hon där har släktingar".

Jag frågar mig om det är robotar som skriver dessa utlåtanden eller är de människor? Därför att vilken människa som helst borde förstå att om ett barn utsätts för att få hela sin livssituation förstörd i och med att man förlorar sina kompisar, sitt hem och sina skolår - är detta inget annat än psykisk misshandel enligt mig! Kan man inte som människa förstå detta har man ingenting att göra på Migrationsverket.

Jag vill ha ett mera mänskligt migrationsverk, där man slutar upp med schablonbedömningar och istället ger människor en rättvis individuell prövning!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Recent Comments

Introduction

Recent Posts